Sign Up To The Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet

UX Designer (sylwetka projektanta)

Jak zostać UX Designerem / Service Designerem

Projektant (designer)

Jest to osoba, która myśli i podejmuje decyzje, poprzez które świadomie tworzy lepsze produkty, usługi i doświadczenia.

Myślenie projektowe

Jest to pewien stan umysłu w którym myślimy nad wskazaniem problemu i rozwiązaniem jego w taki sposób, aby ludzie chcieli używać naszego rozwiązania.

W tym “mindsecie” myślenia projektowego na pierwszym planie jest odbiorca, jego problemy i potrzeby, do którego zestawiamy nasz projekt (produkt, usługę i wymagania interesariuszy).
Rolą projektanta jest zatem zderzyć ze sobą te dwa światy – użytkownika i biznesu. W wyniku tego zderzenia ma powstać głębokie zrozumienie projektu, na bazie której wskażemy właściwy problem do rozwiązania i wytworzymy innowację – propozycję rozwiązania tego problemu.

Tworzenie innowacji nie jest przypadkiem i nie jst  zarezerwowane tylko i wyłącznie dla wybitnych jednostek, tworzeniu innowacji trzeba jednak wytworzyć odpowiednie warunki i przyjąć zdecydowanie inne podejście do pracy.

Myśl procesem – rozwiązania nie są punktowe i projektant powinien swoją pracę postrzegać jako zmiany w procesie.

Czym szybciej nauczymy się postrzegać naszą pracę z większej perspektywy tym szybciej będziemy
w stanie rekomendować

Decyzje projektowe

Projektant to osoba, która ma wpływ na to jak produkt bądź usługa działa i jakie doświadczenie pozostawia na swoich beneficjentach.

Odpowiedzialność projektanta jest i powinna być ogromna – to projektant odpowiada za to w jaki sposób produkt działa pod kątem jego użytkownika. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy.

To projektant identyfikuje problemy i kształtuje rozwiązania bardzo blisko współpracując z ludźmi. W pierwszej kolejności zatem od projektanta wymagam właśnie głębokiego zrozumienia potrzeb i sylwetek odbiorców. Oczekuje od niego, że zada trudne pytania w projekcie weryfikujące, które powstrzymają nas przed stworzeniem usługi, z której ludzie nie chcą korzystać (bo po prostu jej nie potrzebują). Forma rozwiązania jest ważna do dostarczenia odpowiedniego wrażenia, utrzymania satysfakcji, zapewnienia pewnej ergonomii rozwiązania, ale nie powinna przyćmić tego jak to co zaprojektowaliśmy działa i dla kogo.

Umiejętności projektanta w kształcie litery T

Zakres umiejętności projektowych jest szeroki co widać w rozpiętości wymagań w ogłoszeniach o prace. Wynika to z faktu, że projektantem dzisiaj mogą być osoby po marketingu, psychologii, informatyce, grafice, itd. 

Powstała zatem koncepcja przedstawienia umiejętności projektantów w kształcie litery T – co jest metaforą używaną w rekrutacji do opisu umiejętności osób zatrudnionych. Pionowy pasek na T reprezentuje głębokość powiązanych umiejętności i wiedzy w jednej dziedzinie, podczas gdy poziomy pasek jest możliwość współpracy wielu dyscyplin z ekspertami w innych dziedzinach i zastosowania wiedzy w dziedzinach wiedzy innej niż własna.

Przykład umiejętności projektanta UX

Historia Krzyśka
Definiowanie problemów

Skomentuj