Sign Up To The Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet

Proces projektowy i badania w Software House’ach – Artykuł na podstawie wywiadów

Trzy tygodnie temu napisałem prośbę o rozmowę z UX-ami pracującymi w Software House’ach. Na szczęście sieć kontaktów nie zawiodła i mogłem liczyć na odpowiedzi ze strony SH o różnych wielkościach: zarówno małe firmy (kilkuosobowe) jak i duże (do kilku tysięcy pracowników). Z wszystkich odpowiedzi wyszedłby bardziej e-book niż artykuł, dlatego postanowiłem całość podzielić na tematy. Zapraszam do przeczytania o Procesie projektowym i badaniach w Software House’ach.

Proces projektowy jest podstawą projektowania. W praktyce, w zależności od firmy i branży wygląda to niestety różnie. Na szczęście Software House’y według zebranych przeze mnie informacji wypadają bardzo dobrze. Każdy respondent przyznał, że korzysta z niego w swojej codziennej pracy. Dla niektórych przestał być trochę świadomy, bo stał się nawykiem:

W pierwszej chwili chciałem napisać, że nie każdy projekt wymaga stosowania pełnego procesu UX, szczególnie jeżeli chodzi o projekty mniejsze, schematyczne. Zastanawiając się jednak nad tym, jak u nas powstaje nawet prosta usługa sprzedająca pojedynczy produkt, myślę, że ten proces stał się już odruchem bezwarunkowym . W naturalny sposób przechodzimy przez wszystkie etapy, choć oczywiście poświęcamy im ilość czasu i uwagi adekwatną do potrzeby. Szkoda czasu by za każdym razem odkrywać te same ścieżki.

~~Adam Karpisz, Bling SH

W rozpoznawalnych już markach, takich jak Spartez, początki bywały “ciekawe”.  Jednak po sprostaniu wyzwaniom proces projektowy stał się fundamentem nie tylko budowania dobrych produktów, ale i drobnych zmian:

Na początku ciężko było wprowadzić proces projektowy do pracy w zespole, który nigdy nie obcował z UX Designerem. Było opornie, trzeba było popracować nad świadomością zespołu dlaczego UX jest w ogóle potrzebny.Po czasie wprowadzenie procesu, nawet jeśli wynikiem jest zmiana buttona, zaczął być normą .

~~Karolina Wrońska, Spartez

Jak powszechnie wiadomo, ważnym aspektem procesu projektowego są badania. Jeżeli chodzi o ten etap Software House’y tym razem nas nie zaskakują pozytywnymi odpowiedziami. Jeżeli miałbym wszystko podsumować dwoma słowami to zdecydowanie byłyby to: to zależy.

Zależy od wielkości firmy. W mniejszych Software House’ach odpowiedzi sprowadzały się raczej do nieczęsto wykonywanych badań, a czasem nawet “od święta”:

Niestety badania zdarzają się „od święta”. Głównie to badanie pracowników z zaprzyjaźnionych firm, ok. 30 osób. Są to głównie wywiady pogłębione i obserwacja (np. testowania aplikacji).

~~UX Designer, SH kilkunastoosobowy

To, że dokładność wykonania projektu zależy od budżetu raczej nikogo nie zaskoczy, ale warto zauważyć, że niektóre firmy w zależności od tego czynniku mogą albo nie zrobić badań albo przeprowadzić je na zaawansowanym poziomie:

Designer: To zależy od projektu i budżetu. Najczęściej są to badania na etapie prototypu. W projektach zaawansowanych nawet eye-tracking.

Ja: A czy zdarza się w takim razie pominąć badania przy niskim budżecie?

Designer: Wszystko zależy od potrzeb klienta. Przy niektórych badaniach pomijamy badania.

~UX Designer, SH z ponad setką pracowników

Badania zależą także od liczby działów. Nie zawsze zajmuje się tym UX Designer / Researcher. Część badań może być realizowana przez inny dział, a część zlecana firmom zewnętrznym:

Zazwyczaj wewnętrzny dział QA jest wykorzystywany do weryfikacji naszych rozwiązań. Ważne są też wszelkie dane jakie uda nam się zgromadzić po release produktu – to bardzo pomaga zrozumieć jak finalnie jest używany przez realnych odbiorców. Jeśli chodzi o zaawansowane formy badania użyteczności, częściej spotkałem się z zewnętrznymi firmami, które takie usługi oferowały, niż budowaniem takich kompetencji wewnątrz SH.

Najważniejsza jednak zależność to świadomość organizacji. Niezależnie jak firma jest duża, ile mamy działów i budżet możemy próbować uświadamiać ludzi:

Badania zależą od chęci UX’owca. Nie ma ich, nikt nie zauważy. Serio. Co ciekawe – im bardziej uświadomisz zespół, tym bardziej sami domagają się wyników badań i researchu!

~~~UX Designer, SH z około dwustoma pracownikami

Ostatni cytat jest bardzo istotny. Pokazuje, że rola, odpowiedzialność i profesjonalizm UX-a w organizacji jest bardzo istotna. W przypadku złej interpretacji naszych badań lub ich brakuje produkt może nie spełniać oczekiwań użytkownika końcowego. Budowanie świadomości zespołu i przełożonych, że jest to istotny etap sprawia, że zaczynają go doceniać i wymagać. Mam ogromną nadzieję, że nie użyjecie tej rady w przeciwny sposób i nie stwierdzicie, że brak świadomości jest wygodniejszy. 😉

Jak już wspominałem, jest to pierwszy artykuł z całej serii, która pojawi się na temat UX-a w Software House’ach. W kolejnym wpisie będziecie mogli przeczytać trochę o samej roli tego stanowiska m.in.: jaki jest jego zakres obowiązków, czym się w rzeczywistości zajmuje i kogo ma do pomocy. Jeżeli chcesz dodać coś od siebie to pisz do nas śmiało! Osobiście z chęcią Ciebie posłucham!

Wyzwania UX-owe w Software House'ach
UX w Lesie 2018 - Podsumowanie

Skomentuj